Cara Solat Jenazah

SOLAT JENAZAH : Solat 4 takbir yang dilakukan apabila seseorang itu meninggal dunia atau mati. Solat ini dikerjakan tanpa rukuk dan sujud.


Cara Melakukan Solat Janazah.

1. Letakkan mayat didepan dengan kepalanya disebelah bahu kiri jamaah solat

2. Berdiri Tegak

3. Takbiratulihram
Takbiratul Pertama dan Niat (Lihat : Niat Solat Janazah)



"Sahaja aku solat ke atas jenazah lelaki ini 4 takbir fardhu kifayah makmum kerana Allah taala.



"Sahaja aku solat ke atas jenazah perempuan ini 4 takbir fardhu kifayah makmum kerana Allah taala.

"Sahaja aku solat ke atas jenazah lelaki ini 4 takbir fardhu kifayah makmum kerana Allah taala.

"Sahaja aku solat ke atas jenazah kanak-kanak perempuan ini 4 takbir fardhu kifayah makmum kerana Allah taala.

4. Kemudian Baca al-Fatihah

5. Takbir Kedua
Doa Selepas Takbir Kedua

Doa Pendek
Doa/salawat Panjang

Maksudnya : "Ya Allah, berilah selawat ke atas Nabi Muhammad, dan atas keluarganya sebagaimana Engkau pernah memberi rahmat kepada Nabi Ibrahim dan keluargannya. Dan limpahlah berkat atas nabi dan para keluarganya! sebagaimana Engkau telah pernah memberi berkah kepada Nabi Ibrahim dan para keluarganya. Diseluruh alam ini sesungguhnya Engaku yang Maha Terpuji.

6. Takbir Ketiga
Doa Selepas Takbir Ketiga:

Doa Pendek

Bagi jenazah lelaki

Bagi jenazah perempuan


Maksudnya : "Ya Allah, ampunilah dia, dan kasihanilah dia, sejahteralah ia dan ampunilah dosa dan kesalahannya, hormatilah kedatangannya, dan luaskanlah tempat tinggalnya. Bersihkanlah ia dengan air, salji dan embun. Bersihkanlah ia dari segala dosa sebagaimana kain putih yang bersih dari segala kekotoran, dan gantikanlah baginya rumah yang lebih baik dari rumahnya yang dahulu dan gantikanlah baginya ahli keluarga yang lebih baik daripada ahli keluarganya yang dahulu dan gantikanlah pasangan hidupnya dengan pasangan yang lebih baik dari dahulu, dan masukkanlah dia ke dalam Syurga dan jauhilah ia dari azab kubur serta fitnahnya dan lindungilah ia dari azab api neraka.

7. Takbir Keempat
Doa Selepas Takbir Keempat :
Doa pendek

Bagi jenazah lelaki


Bagi jenazah perempuan



Maksudnya : "Ya Allah, janganlah kiranya pahalanya tidak sampai kepada kami dan janganlah engkau memberi kami fitnah sepeninggalannya, dan ampunilah kami dan dia dan saudara-saudara kami yang lebih dahulu beriman daripada kami, dan janganlah engkau jadikah hati kami dipenuhi penyakit dengki dan khianat terhadap orang-orang yang beriman. Ya tuhan kami sesungguhnya engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

8. Salam

Salam kekiri dan kekanan

Kemudian bacalah doa.

No comments: