SYAABAN : Bulan Syaaban adalah bulan ke 8 dalam kalendar Islam. Banyak pahala jika dapat beramal dalam bulan ini. Kerana bulan ini adalah bulan bagi menyambut kedatangan bulan Ramadhan nanti.
Rasulullah saw. Bersabda yang maksudnya " Dinamakan dengan syaaban (berserak-serak) itu adalah kerana di dalamnya terdapat banyak kebajikan yang berserak-serak.
Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam menjawab persoalan berhubung dengan Malam Nisfu Sya’ban:
“Perhimpunan (malam Nisfu Sya’ban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bidaah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas.”
1. DHAIF
JIDDA (tersangat lemah).
[Sumber: http://drmaza.com]
Rasulullah saw. Bersabda yang maksudnya " Dinamakan dengan syaaban (berserak-serak) itu adalah kerana di dalamnya terdapat banyak kebajikan yang berserak-serak.
BANYAK RIWAYAT
PALSU BERKENAAN BULAN SYAABAN.
Bulan
Sya'ban terdapat beberapa kelebihan yang tersendiri sebagaimana yang disebut
dalam hadits, namun kita wajib berhati-hati kerana banyak tersebar hadits yang dhaif atau
maudhu’ (rekaan) tentang fadhilatnya.
Terdapat hadits-hadits
yang menyebut Nabi sollallaahu alaihi wasallam banyak berpuasa pada bulan
Sya’ban. Kalau dikatakan, apakah hikmahnya memperbanyak berpuasa di bulan
Sya’ban? Maka jawapannya adalah
perkataan Al-Hafiz Ibn Hajar:
“Yang lebih
tepat apa yang diriwayatkan oleh Nasa’i dan Abu Daud serta disahihkan oleh Ibnu
Khuzaimah dari Usamah bin Zaid, dia berkata, saya bertanya:
“Wahai
Rasulullah, saya tidak melihat tuan (sering) berpuasa dalam satu bulan seperti
tuan berpuasa di bulan Sya’ban?"
Baginda
bersabda: “Itu adalah bulan yang kebanyakan orang melalaikannya iaitu antara
Rajab dan Ramadhan. Iaitu bulan yang di dalamnya di angkat amalan-amalan kepada
Allah, Tuhan seluruh alam. Maka aku ingin amalanku di angkat, aku dalam keadaan
berpuasa.” [Dinyatakan hasan dalam Sahih An-Nasa’i, no. 2221].
Orang-orang yang tidak diampunkan oleh Allah pada malam nisfu syaaban ialah mereka yang menyekutukan Allah dengan sesuatu, tukang sihir, tukang nujum, mereka yang suka bermusuhan, peminum arak, penzina, pemakan riba, derhaka terhadap kedua ibu bapa, pembuat fitnah dan mereka yang memutuskan tali silaturrahim.
Adalah
mendukacitakan, ramai yang tidak berdisiplin dalam memetik hadits-hadits Nabi sollallaahu
alaihi wasallam tanpa mengira kethabitan iaitu kepastian tentang ketulenan
sesebuah hadits, juga tidak meneliti takhrij dan tahqiq (keputusan) para ulama hadits
terhadap kedudukannya. Lebih teruk lagi jika terus disebarkan kepada masyarakat
tanpa menjelaskan kedudukannya.
Dengan itu
apa sahaja yang mereka temui daripada buku bacaan, yang dikatakan hadits maka
mereka terus sandarkan kepada Nabi sollallaahu alaihi wasallam tanpa usul
periksa, sedangkan mereka lupa akan amaran yang diberikan oleh baginda Nabi sollallaahu
alaihi wasallam dalam hadits yang yang diriwayatkan oleh Al-Mughirah bin
Syu’bah:
إنَّ كذبًا عليَّ ليس ككذِبٍ على أَحَدٍ،
من كذبَ عليَّ متعمدًا فليتبوَّأْ مقعدَهُ من النارِ. رواه البخاري
Maksudnya:“Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku)
bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang
berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka.”
(HRBukhari dan Muslim).
Ini termasuk
mendakwa Nabi sollallaahu alaihi wasallam bersabda berkenaa sesuatu yang baginda tidak
pernah bersabda, atau berbuat, atau mengakui sesuatu yang Baginda tidak pernah
melakukannya.
Hadits palsu
ialah: “Hadits yang disandarkan kepada Nabi sollallaahu alaihi wasallam secara
dusta, ia tidak ada hubungan dengan Nabi s.a.w.” [lihat: Nur al-Din Itr, Manhaj
al-Nadq fi ‘Ulum al-Hadits, m.s.301, cetakan: Dar al-Fikr al-Mu‘asarah,
Beirut].
Bukan sahaja
membuat hadits palsu itu haram, bahkan meriwayatkannya tanpa diterang kepada
orang yang mendengar bahawa ia adalah hadits palsu juga adalah sesuatu yang
haram.
CONTOH
AMALAN BID’AH DI BULAN SYAABAN
Apabila
muncul bulan Rejab dan Sya’ban maka hadits-hadits palsu mengenainya akan dibaca dan diajar secara meluas. Ramai
penceramah, imam, khatib dan media massa menyebarkan hadits-hadits palsu
mengenai amalan-amalan yang dikatakan disunatkan pada bulan-bulan tersebut.
Antaranya hadits:
“Rejab bulan Allah, Sya’ban bulanku dan Ramadan bulan umatku.” Begitu juga
semua hadits mengenai puasa bulan Rejab dan solat pada malam-malam tertentu dan
malam Nisfu Sya’ban adalah dusta ke atas Nabi sollallaahu alaihi wasallam.
Sebenarnya hadits
sahih mengenai kebaikan malam Nisfu Sya’ban itu memang ada, tetapi
amalan-amalan tertentu khas pada malam tersebut adalah palsu.Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam menjawab persoalan berhubung dengan Malam Nisfu Sya’ban:
“Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi sollallaahu alaihi wasallam dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Sya’ban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid.”
“Mereka membaca surah Yasin dan solat dua rakaat dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doa yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabat, tabi‘en dan tabi’ taabi’en). Ia satu doa yang panjang, yang menyanggahi nas-nas al-Quran dan sunah, juga bercanggahan dan bertentang maknanya.”“Perhimpunan (malam Nisfu Sya’ban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bidaah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas.”
“Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bidaah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bidaah, dan setiap yang bidaah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka”. [Dr. Yusuf al-Qaradawi, fatawa Mu‘asarah jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut].
Inilah kenyataan Dr. Yusuf al-Qaradawi, seorang tokoh ulama umat yang sederhana dan dihormati. Kata al-Syeikh Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah (seorang ulama hadits al-Azhar): “Masih ada para penceramah yang tidak cukup mendalam ilmu haditsnya, sama ada ilmu riwayaah atau diraayah (mengenai teks hadits).
Inilah kenyataan Dr. Yusuf al-Qaradawi, seorang tokoh ulama umat yang sederhana dan dihormati. Kata al-Syeikh Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah (seorang ulama hadits al-Azhar): “Masih ada para penceramah yang tidak cukup mendalam ilmu haditsnya, sama ada ilmu riwayaah atau diraayah (mengenai teks hadits).
Mereka hanya membaca hadits yang mereka hafal dan memetiknya tanpa mengetahui dan cuba memastikan kedudukan hadits tersebut.
Oleh itu semua pihak yang membaca sesuatu hadits wajiblah memastikan dahulu kesahihannya.
KELEBIHAN
MALAM NISFU SYAABAN MENURUT HADITS
Hadits yang
boleh dipegang dalam masalah Nisfu Sya’ban ialah:
( إنَّ اللهَ لَيَطَّلِعُ في ليلةِ النِّصفِ من شعبانَ، فيَغفِر لجميعِ خلقِه إلا لمشركٍ أو مُشاحنٍ ) عن أبي موسى الأشعري عبدالله بن قيس
Maksudnya: “Allah melihat kepada hamba-hamba-Nya pada malam Nisfu
Sya’ban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang
syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) [HR Ibn Hibban, al-Bazzar dan
lain-lain. Al-Albani mensahihkan hadits ini dalam Silsilah al-Ahadits
al-Sahihah. jilid 3, m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma‘arf, Riyadh].
Hadits ini
tidak mengajar kita apakah bentuk amalan malam berkenaan. Oleh itu,
amalan-amalan khas tertentu pada malam tersebut bukan dari ajaran Nabi s.a.w.
HADITS-HADITS
YANG LEMAH DAN PALSU TENTANG NISFU SYA’BAN
Berikut
adalah beberapa contoh hadits-hadits lemah dan palsu tentang fadhilat malam
Nisfu Sya’ban.
Daripada
‘Aisyah r.a, dia berkata: “Pada suatu malam saya kehilangan Rasulullah sollallaahu
alaihi wasallam lalu saya keluar, ternyata baginda berada di Baqi’, lalu
Rasulullah bersabda:
“Apakah kamu takut padahal Allah dan
Rasul-Nya melindungimu?” Saya
(‘Aisyah) jawab: Ya Rasulullah, saya mengira engkau mendatangi sebahagian
isterimu (yang lain).”
Baginda
bersabda: “Sesungguhnya pada malam Nisfu Sya’ban Allah turun ke langit dunia
lalu mengampuni lebih banyak dosa daripada banyaknya bulu kambing Bani Kalb.” [HR
Imam Ahmad, Imam Tirmidzi. [Dhaif Jiddan].
2. HADITS
MAUDHU’ (Palsu)
Daripada
‘Ali bin Abi Talib r.a, dia berkata Rasulullah sollallaahu alaihi wasallam bersabda:
“Jika datang malam Nisfu Sya’ban, maka bangunlah pada malam harinya (untuk
bersolat) dan berpuasalah pada waktu siangnya. Sesungguhnya pada saat itu sejak
tenggelamnya matahari, Allah turun ke langit dunia seraya berfirman:
“Ketahuilah, sesiapa yang meminta keampunan, maka Aku akan mengampuninya dan
ketahuilah sesiapa yang meminta rezeki maka Aku akan memberinya, ketahuilah
sesiapa yang sakit maka aku akan menyihatkannya, ketahui sesiapa yang begini
aku akan begitu hingga terbit matahari. [HR Ibnu Majah [Maudhu’].
3. HADITS
MAUDHU’. (Palsu)
“Wahai ‘Ali,
sesiapa yang solat seratus rakaat pada malam Nisfu Sya’ban, pada setiap rakaat
membaca surah al-Fatihah dan Qul huwallahu ahad 10 kali, Nabi sollallaahu
alaihi wasallam bersabda: “Ya ‘Ali, tidaklah seorang hamba yang solat seperti
ini kecuali Allah akan memenuhi setiap setiap keinginan dan permintaanya pada
malam itu…
Hadits ini
adalah maudhu’ (palsu) sebagaimana dinyatakan Ibn al Jauzi di dalam
al-Maudhu’aat, Ibn al Qayyim di dalam al-Manar al-Munif, al-Suyuthi di dalam
al-Lali al-Masnu’ah.
4. HADITS MAUDHU’. (Palsu)
“Sesiapa
solat dua belas rakaat pada malam Nisfu Sya’ban dengan membaca pada setiap
rakaatnya Qul huwallahu ahad 30 kali, tidak keluar hingga melihat tempat
duduknya di syurga…”
Hadits ini
adalah maudhu’ (palsu) sebagaimana dinyatakan Ibn al Jauzi di dalam
al-Maudhu’aat, Ibn al Qayyim di dalam al-Manar al-Munif, al-Suyuthi di dalam
al-Laali al-Masnu’ah.
Sebagai
rujukan: Antara buku yang mengumpul hadits palsu tentang kelebihan bulan-bulan
ialah buku: (Kelebihan Rejab, Sya`ban, Ramadhan, Ustaz Budiman Radhi).
[Sumber: http://drmaza.com]
No comments:
Post a Comment