Doa Tawaf Wada'





"Sesungguhnya yang mewajibkan kepadaMu (mengamal dan menyampaikan) al-Qur'an (wahai Muhammad) sudah tentu akan menyampaikan Engkau kepada apa yang Engkau ingini dan cintai. Ya Allah, Tuhan yang memberi segala perlindungan, lindungilah aku, ya Allah Tuhan yang Maha Mendengar, perkenankanlah permohonanku ya Allah. Tuhan yang Maha Gagah Perkasa! Tutupkanlah segala kelemahanku. Ya Allah yang mengembalikan sesuatu, kembalilah aku ke Baitullag lagi. Ya Allah! Murahkanlah rezekiku supaya dapat kembali menziarahi Biatullah berulang kali dengan bertaubat, beribadat, mengucap syukur dan puji-pujian. Telah benar janji Allah, lagi menolong hambaNya memuliakan sekalian bala tenteraNya yang mengalahkan musuhNya dengan keagunganNya. Ya Allah selamatkanlah kami, kurniaknlah kami afiat dan keuntungan begitu juga kepada hamba-hamba Engkau yang menziarahi rumahmu dengan mengerjakan fardhu haji, mereka yang berjihad, mereka yang musafir juga mereka yang bermukim, samada musafir melalui daratan, lautan atau ruang udara di mana mereka ini terdiri dari umat Muhammad s.a.w. seluruhnya.

Ya Allah, ya Tuhanku! Peliharakanlah aku dari segenap pihak, di kanan, di kiri, di hadapan, di belakang, di atas dan di bawahku sehinggalah Engkau sampaikan aku kepada keluargaku dan negeriku. Ya Allah janganlah Engkau jauhkan aku dari rahmatMu walau sekelip matapun. Ya Allah, ya Tuhanku! Engkaulah yang menjaga kami di dalam perjalanan, Engkaulah yang menjaga keluarga kami sepeninggalan kmi menziarahi rumah Engkau, hancurkanlah segala musuh-musuh kami, Engkau kakukanlah mereka sehingga tidak dapat bergerak untuk membinasakan kami. Ya Allah, ya Tuhanku! Janganlah Engkau jadikan hari ini sebagai hari penghabisan bagi aku menziarahi rumahMu.
Ya Allah, ya Tuhanku! Cucurilah rahmatMu ke atasku dengan memberi petunjuk kepadaku, aku akan meninggalkan segala laranganMu selama hayatku. Kasihanilah aku dengan tidak memberatkan perkara yang tidak menyenangkan aku. Berikanlah kepadaku sebaik pandangan supaya dapat aku mengerjakan segala pekerjaan yang mendapat keredhaanMu. Ya Allah, ya Tuhanku! Kurniakanlah nikmat penglihatanku dan perlihatkanlah pembalasanMu terhadap terhadap seteruku. Tolonglah aku daripada mereka yang menganiayaku. Ya Allah, ya Tuhanku! Aku berlindung dengan Engkau daripada segala kedukaan, kelemahan, kemalasan, pengecut mengahaladi segala pancaroba, kikir, kedekut dan bergelumang dalam hutang yang tak berkesudahan dan kekerasan musuh.

Ya Allah, ya Tuhanku! Aku memohon kepadaMu segala kebaikan dan kebajikan dalam perjalanan kami, serta keredhaanMu dalam segala pekerjaan. Ya Allah Engkau mudahkanlah perjalanan kami, perdekatkanlah yang jauh, Engkaulah ya Allah, penolong kami dalam perjalanan, Engkaulah yang memelihara anak isteri kami. Ya Allah aku berlindung denganMu daripada segala kesusahan dalam perjalanan, buruk pandangan, buruk peninggalan, harta benda, keluarga dan anak-anak. Ya Allah! Sertailah keampunan Engkau kepada kami dan kurniakanlah afiat.

Ya Allah, ya Tuhanku! Pendekkanlah perjalanan, permudahknlah, selamatkanlah kami daripada segala yang mendukacitakan kami. Ya Allah! Sampaikanlah perkhabaran baik kepada kami dan lindungilah kami dan berikanlah keredhaanMu dengan kekuasaanMu, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Berkuasa. Ya Allah, settailah kami dalam perjalanan kami dan gantiknlah kami dengan pertolonganMu untuk memelihara keluarga kami. Ya Allah, ya Tuhanku! Peliharakanlah di sekelilingku, di kanan, di kiri, di hadapan, di belakang, di atas dan di bawahku. Aku berlindung dengan kebesaranMu daripada segala yang membinasakan daku wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

No comments: