Kitab Zabur

KITAB ZABUR : Kitab suci yang diturunkan kepada Nabi Daud a.s.. Kitab suci ini yang menghimpunkan qasidah-qasidah dan syair-syair serta lagu-lagu yang mengandungi tasbih dan puji-pujian kepada Allah (S.W.T.), yang mana terdapat juga di dalamnya doa-doa zikir, pengajaran tetapi hikmah. Juga tentang kisah-kisah umat-umat yang terdahulu dan nabi-nabi yang akan datang; di antaranya tentang berita kedatangan Nabi Muhammad (S.A.W.).

Kitab Zabur diturunkan oleh Allah kepada Nabi Daud a.s. selepas kerasulan Nabi Musa a.s. Tidak terdapat di dalamnya hukum syara’, kerana Nabi Daud adalah pengikut sunnah atau syariat Nabi Musa a.s.

Kitab Zabur menjadi salah satu kitab yang wajib diimani oleh umat Islam bersama Taurat, Injil, dan Al-Quran. Firman Allah dalam al-Qur’an:

وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُوراً
“Dan Tuhan-mu lebih mengetahui siapa yang (ada) di langit dan di bumi. Dan sesungguhnya telah Kami lebihkan sebahagian nabi-nabi itu atas sebahagian (yang lain), dan Kami berikan Zabur kepada Daud.” (Q.S. Al-Israa’: 55)

إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِن بَعْدِهِ وَأَوْحَيْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَعِيسَى وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُوراً
“Sesungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami telah memberikan wahyu (pula) kepada Ibrahim, Isma'il, Ishak, Ya'qub dan anak cucunya, 'Isa, Ayyub, Yunus, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Daud.” (Q.S. an-Nisaa’ : 163)

Kitab Zabur, bersama Taurat, sebenarnya ada di dalam Kitab Perjanjian Lama dan disebut sebagai Psalm, yang bersama Kitab Perjanjian Baru menjadi kitab suci bagi ummat Nasrani atau Kristiani, baik Kristian (Protestan) mahupun Katholik, yang dikenal sebagai Alkitab atau Bible. Sementara itu, Kitab Perjanjian Lama dipercaya sebagai kitab suci bagi umat Yahudi.

Kitab Zabur (Arab) atau Mazmur (Ibrani), dikenali sebagai sajak-sajak keagamaan dan kerananya banyak digunakan sebagai buku nyanyian dan doa, baik oleh umat Yahudi mahupun Kristiani. Bagi kalangan Kristiani, sejumlah isi Kitab Zabur telah digubah dan diubah menjadi nyanyian-nyanyian gereja.

Sajak-sajak dalam Kitab Zabur bermacam ragam: ada nyanyian pujian dan ada nyanyian untuk menyembah Tuhan; ada doa mohon pertolongan, perlindungan dan penyelamatan; doa mohon ampun; nyanyian syukur atas berkat Tuhan, permohonan supaya musuh dihukum.

Doa-doa dalam Zabur ada yang bersifat pribadi, ada pula yang bersifat nasional. Di antaranya ada yang menggambarkan perasaan seseorang yang paling dalam, ada pula yang menyatakan keperluan dan perasaan seluruh umat Allah.

Banyak orang Islam yang mungkin belum pernah membaca isi dari kitab itu. Meski Zabur ada di dalam Alkitab yang mudah ditemui, jarang orang Islam mahu membacanya. Inilah beberapa petikan isi Kitab Zabur:

Syair ke-8
Manusia hina sebagai makhluk mulia

Ya Allah, ya Rabbana,
betapa mulia nama-Mu di seluruh bumi!
Keagungan-Mu Kau tempatkan melebihi langit.

Dari mulut bayi dan kanak-kanak yang menyusu pun
Kau letakkan dasar kekuatan kerana lawan-lawanmu,
untuk membungkam musuh dan pendendam.

Syair ke-84
Rindu pada Bait Allah (Rumah Allah)

Ya Allah, Tuhan semesta alam, dengarkanlah kiranya doaku.
Indahkanlah, ya Tuhan yang disembah bani Yakub!
Pandanglah perisai kami, ya Allah,
perhatikanlah wajah orang yang Kau lantik.

Kerana satu hari di pelataran-Mu lebih baik
dari pada seribu hari di tempat lain.
Aku lebih suka menjadi penunggu pintu Bait Tuhanku
daripada tinggal di rumah-rumah kefasikan.

Kerana Allah Tuhanku, adalah matahari dan perisai.
Allah mengurniakan anugerah dan kemuliaan.

Syair ke-100
Pujilah Allah dalam Bait-Nya *)

Ketahuilah bahawa Allah adalah Tuhan.
Dialah yang menjadikan kita, dan kita adalah milik-Nya.
Kita adalah umat-Nya, kawanan domba yang digembalakan-Nya.

Masuklah melalui pintu gerbang-Nya dengan ucapan syukur,
masuk ke pelataran-Nya dengan puji-pujian.
Mengucap syukur kepada-Nya dan pujilah nama-Nya!

Syair ke-115
Kemuliaan hanya bagi Allah

Bukan kami, ya Allah, bukan kami,
melainkan nama-Mulah yang patut dimuliakan,
kerana kasih abadi-Mu dan kesetiaan-Mu.

Syair ke-128
Berkat atas rumah tangga

Berbahagialah setiap orang yang bertakwa kepada Allah,
dan yang hidup menurut jalan-jalan-Nya.

Engkau akan memakan hasil jerih lelah tanganmu,
engkau akan berbahagia, dan keadaanmu akan baik.

Istrimu akan menjadi seperti pohon anggur yang
berbuah lebat
di dalam rumahmu,
dan anak-anakmu seperti ranting zaitun
di sekeliling mejamu.

Sesungguhnya demikianlan berkat akan dilimpahkan
atas orang-orang yang bertakwa kepada Allah.

No comments: