Taubat Nasuha

TAUBAT NASUHA : taubat yang diperintahkan agar dilakukan oleh kaum mu'minin adalah taubat nasuha (yang semurni-murninya) seperti disebut dalam Al Quran:

"Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya." QS. at-Tahrim: 8


Al-Hafizh Ibnu Katsir berkata dalam kitab tafsirnya: "ertinya adalah, taubat yang sebenarnya dengan sepenuh hati, akan menghapus keburukan-keburukan yang dilakukan sebelumnya, mengembalikan keaslian jiwa orang yang bertaubat, serta menghapus keburukan-keburukan yang dilakukannya."

Sedangkan nasuha adalah redaksi hiperbolik dari kata nashiih. Seperti kata syakuur dan shabuur, sebagai bentuk hiperbolik dari syakir dan shabir. Dan terma "n-sh-h" dalam bahasa Arab bermakna: bersih.

Dikatakan dalam bahasa Arab: "nashaha al 'asal" jika madu itu murni, tidak mengandung campuran. Sedangkan kesungguhan dalam bertaubat adalah seperti kesungguhan dalam beribadah. Dan dalam bermusyawarah, an-nush itu bermakna: membersihkannya dari penipuan, kekurangan dan kerosakan, dan menjaganya dalam kondisi yang paling sempurna. An nush-h (asli) adalah lawan kata al-gisysy-(palsu).

Pendapat Golongan Salaf

Pendapat kalangan salaf berbeza-beza dalam mendefinisikan hakikat taubat nasuha itu. Hingga Imam Al Qurthubi dalam tafsinrya menyebut ada dua puluh tiga pendapat. (Lihat: Tafsir al Qurthubi ayat ke delapan dari surah at Tahrim). Namun sebenarnya pengertian aslinya hanyalah satu, tetapi masing-masing orang mengungkapkan pandangan masing-masing, atau juga dengan melihat suatu unsur atau lainnya.

Ibnu Jarir, Ibnu Katsir dan Ibnu Qayyim menyebutkan dari Umar, Ibnu Mas'ud serta Ubay bin Ka'ab r.a. bahawa pengertian taubat nasuha: adalah seseorang yang bertaubat dari dosanya dan ia tidak melakukan dosa itu lagi, seperti susu tidak kembali ke payudara haiwan.

Ahmad meriwayatkan dari Ibnu Mas'ud dengan marfu': taubat dari dosa adalah: ia bertaubat darinya (suatu dosa itu) kemudian ia tidak mengulanginya lagi." Sanadnya adalah dha'if. Dan mauquf lebih tepat, seperti dikatakan oleh Ibnu Katsir.

Hasan Al Bashri berkata: taubat adalah jika seorang hamba menyesal akan perbuatannya pada masa lalu, serta berjanji untuk tidak mengulanginya.

Al Kulabi berkata: Iaitu agar meminta keampunan dengan lidah, menyesal dengan hatinya, serta menjaga tubuhnya untuk tidak melakukannnya lagi.

Sa'id bin Musayyab berkata: taubat nasuha adalah: agar engkau menasihati diri kalian sendiri.

Kelompok pertama menjadikan kata nasuha itu dengan makna maf'ul (objek) iaitu orang yang bertaubat itu bersih dan tidak tercemari kotoran. Maknanya adalah, ia dibersihkan, seperti kata 'raquubah' dan 'haluubah' yang bererti dikenderai dan diperah. Atau juga dengan makna fa'il (subjek), yang bermakna: yang menasihati, seperti 'khaalisah' dan 'shaadiqah'.

Muhammad bin Ka'b al Qurazhi berkata: taubat itu diungkapkan oleh empat hal: beristighfar dengan lidah, melepaskannya dari tubuh, berjanji dalam hati untuk tidak mengerjakannya kembali, serta meninggalkan kawan-kawan yang buruk perangai.

(Madaarij Saalikiin : 1/ 309, 310. Cetakan As Sunnah Al Muhammadiyyah, dengan tahqiq Syaikh Muhammad Hamid al Faqi. Dan tafsir Ibnu Katsir : 4/ 391, 392).

Syarat Sah Taubat Nasuha

Manusia sentiasa melakukan kesalahan dan kesilapan (dosa). Oleh itu Islam memberi peluang untuk memohon ampun dan bertaubat kepada Allah. Taubat nasuha adalah taubat yang sebenar-benar taubat. Taubat nasuha ialah taubat yang mengandungi ciri-ciri berikut:

1. Menyesal di atas dosa yang dilakukan dengan penuh penyesalan dan mengalir air mata. Sekiranya ia bersangkutan dengan manusia, maka hendaklah memohon maaf daripadanya. Jika ia berbentuk benda, hendaklah dikembalikan kepada tuannya.


2. Berazam tidak akan mengulanginya lagi.

3. Memohon taubat dari Allah.

4. Beristiqamah untuk beramal soleh.

5. Mengerjakan Solat Sunat Taubat.

Berhenti melakukan dosa maksudnya hendaklah taubat dilakukan setelah meninggalkan dosa. Orang yang selalu curang dalam berniaga misalnya, sama ada curang kerana mengurangi timbangan, menjual barangan palsu dan sebagainya, maka hendaklah dia hentikan dahulu perbuatan curang itu kemudian baru bertaubat. Ramai orang yang curang atau menipu dalam perniagaan berulangkali menyatakan taubat tetapi dia tidak meninggalkan perbuatannya. Misalnya setiap selesai solat dia mengucap istighfar berulangkali kemudian berkata dalam bahasanya sendiri: "Ya Allah ampunilah dosaku." Taubat seperti itu tidak sah.

Begitu jugalah dosa-dosa lainnya yang terdiri dari berzina, meminum arak, mencuri, berjudi, memakan riba dan sebagainya. Mesti ditinggalkan dahulu perbuatan dosa itu kemudian barulah bertaubat. Bahkan tidak cukup dengan meninggalkan satu jenis dosa saja. Misalnya dia tinggalkan dosa menipu dalam perniagaan dan dia teruskan dosa-dosa lain seperti yang disebutkan di atas.

Menyesal telah melakukan dosa maksudnya hendaklah timbul rasa penyesalan dalam hatinya. Ada juga dosa yang menjadi kebanggaan bagi sesetengah orang, misalnya dosa minum arak dan main perempuan. Ada orang yang banyak main perempuan semasa mudanya berkata dalam hatinya setelah dia berkahwin atau setelah tua: "Nasib baiklah aku puaskan semasa mudaku." Terkadang orang yang berfikir seperti itu mengaku dia sudah bertaubat. Katanya dia sudah bertaubat tetapi hatinya mengatakan begitu dan bukan menyesal. Kalau tidak timbul rasa penyesalan bererti taubatnya tidak sah. Terkadang dia menceritakan pula kepada orang lain. Kalau dia cerita kepada orang lain bukan hanya dosa lama tidak terampun, bahkan timbul pula dosa baru. Dia mendapat dosa jika menceritakannya kepada orang lain.

Berazam tidak melakukannya lagi untuk selamanya maksudnya hendaklah diputuskan dalam hati tidak akan mengulanginya lagi. Kalau hatinya masih separuh-separuh, tidak sah taubatnya. Misalnya dia berkata, "Ya Allah, ampunilah dosaku berzina itu" Tetapi hatinya masih ingin melakukannya. Taubat seperti ini tidak sah. Ini sama juga dengan yang sebelumnya, iaitu berazam untuk tidak kembali melakukan semua jenis dosa. Tidak boleh berazam untuk tidak mengulangi menipu pelanggan tetapi masih ingin main perempuan.

Apakah taubat seseorang itu sah atau tidak, apakah termasuk taubat nasuha atau taubat pura-pura, hanya Allah yang dapat menentukannya. Allah tidak dapat ditipu kerana Dia tahu apa yang ada dalam hati manusia.

Apakah seseorang itu betul menyesal atau tidak, apakah dia betul berazam tidak akan melakukannya lagi, hanya orang yang bertaubat itu yang tahu. Dan yang pasti Allah pun tahu. Biasanya kalau seseorang itu betul-betul menyesal, akan timbul kesannya kepada orang yang bertaubat. Orang yang betul menyesal sudah pasti disusuli dengan linangan air mata. Orang yang menyesal biasanya akan berubah sikapnya. Orang yang menyesal akan berubah tutur katanya, cara berpakaiannya, amalannya, pergaulannya dan sebagainya.

Meninggalkan Perbuatan Dosa

Cara-cara untuk meninggalkan tabiat yang buruk dan bertentangan dengan fitrah Islam adalah dengan bertaubat, berzikir dan sentiasa melakukan ibadat-ibadat yang bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT kerana ketenangan yang hakiki dari kacamata Islam adalah hati yang sentiasa mengingati Allah SWT. Dan ketengan yang didapati dengan cara maksiat seperti melakukan onani, menonton filem lucah dan lain-lain maksiat merupakan satu kesalahan penyelewengan dari syariat Islam.

Dosa sesama manusia tidak diampun Allah

Yang paling penting diingatkan bahawa taubat tidak akan diterima Allah semuanya, jika ia berhubung kait dengan manusia. Hanya dosa-dosa yang dilakukan kepada Allah sahaja yang akan diampuni (insya Allah) oleh Allah, kecuali dosa syirik.

Oleh itu dosa seseorang dengan manusia mungkin (dengan kehendak Allah) tidak akan diampuniNya. Selain dari dosa kerana meninggalkan solat, puasa, arak, judi, tidak menunaikan haji walaupun mampu, banyak pula dosa-dosa yang dilakukan oleh manusia pada hari ini adalah dosa yang berkaitan dengan manusia, seperti mencuri, merompak, membunuh, berzina, khianat, mengumpat, mengeji, menuduh, sangka buruk, menfitnah, menuduh perempuan baik berzina, tidak menunaikan hak isteri dan anak-anak, tidak taat atau derhaka kepada suami, tidak menunaikan hak kedua ibubapa, jiran tetangga, orang miskin, derhaka kepada kedua ibubapa, dan sebagainya.

Semua dosa-dosa sesama manusia hendaklah diampuni terlebih dahulu oleh manusia yang terlibat.

Sebagai contoh, jika berhutang hendaklah dibayar hutangnya, jika tidak mampu pohonlah agar dihalal, jika tidak dihalal oleh manusia barulah berserah dan bertawakkal kepada Allah. Begitulah juga terhadap dosa-dosa yang lain, jika caranya dengan memohon kemaafan, maka pohonlah kemaafan daripada orang yang kita lakukan kesalahan kepadanya, jika perlu dibayar maka bayarlah dengan seberapa banyak harga yang diminta, jika perlu di denda atau qisas maka terimalah denda dan qisas yang dikenakan.

Dosa yang ditetapkan hukum hududnya di dalam al-qur’an atau hadits hendaklah dilaksanakan hukuman itu sebelum bertaubat.

Jika tidak, kita bimbang, dosa tidak akan terampun oleh Allah, kerana syarat-syaratnya belum disempurnakan. Misalnya dosa minum arak 80 rotan, dosa zina 100 rotan dan sebagainya.

Sebagai penilaian, jika seseorang melakukan kesalahan merogol, mencuri atau memfitnah, adakah kita boleh meninggalkan kemaafan daripada pihak yang dianiaya?. Sudah tentu tidak, kalau perkara itu terkena pada kita sendiri. Oleh itu perkara penting ini hendaklah diselesaikan dahulu.

Contoh mudah, apabila seseorang mahu berangkat menunaikan haji ke Baitullah, semua hutang-hutangnya dan kesalahannya kepada manusia yang lain diselesaikan dengan segera, supaya Allah akan menerima haji kita dan mendapat pahala haji mabrur. Begitu pula dengan taubat nasuha. Segala dosa-dosa yang berkaitan dengan manusia hendaklah diselesaikan dahulu barulah mulakan taubat nasuha kepada Allah s.w.t.


Tanda Taubat Diterima Allah

Berkata Ibnu Qayyim Rahimahullah: Taubat yang makbul (diterima) itu memiliki beberapa tanda, diantaranya:

1. Bahawa setelah bertaubat, seseorang itu lebih baik daripada sebelumnya.

2. Bahawa dia sentiasa diliputi rasa takut, tidak merasa aman dari makar (siksa) Allah walau sekejap pun.

3. Di antaranya lagi ialah timbulnya rasa sedih dan takut yang mendalam di dalam hatinya.

4. Dan di antara tuntutan taubat yang benar juga terjadinya rasa sedih yang bersifat khusus di hadapan Tuhan yang tidak ada tandinganNya, suatu kesedihan yang sempurna yang meliputinya dari semua arah dan membuatnya merasa tercampak di hadapan Tuhannya dalam keadaan tidak berdaya, hina dan pasrah penuh khusyuk.

Selanjutnya Ibnu Qayyim berkata: "Apabila Allah menginginkan suatu kebaikan terjadi pada hambaNya, maka Dia akan membukakan baginya pintu-pintu taubat, penyesalan dan kepiluan (kerana telah berbuat dosa), merasa hina di hadapan Tuhan, dia merasa sangat mengharapkan pertolongan Tuhan serta mendekatkan diri kepadaNya.".

1 comment:

mohamad s.h.a.h. said...

http://kopiahazhar.blogspot.com/

ana minta kebenaran guna gambar drpd blog ni ye.