Syafa’at : Iaitu permohonan Nabi s.a.w. kepada Allah untuk kebaikan para manusia di akhirat. Syafa’at ini termasuk dalam kategori doa yang mustajab (dikabulkan).
Syafa’at Uzhma hanyalah khusus kepada junjungan besar Muhammad s.a.w. sendiri. Syafa’at Uzhma yang baginda lakukan nanti ialah memohon kepada Allah s.w.t. agar disegerakan perhitungan amal, supaya umatnya dapat melepaskan diri dari azab dan fitnah di Padang Mahsyar, tempat semua manusia berkumpul.
Allah s.w.t. akan mengabulkan permohonan baginda dan inilah sebenarnya yang dimaksudkan dengan Maqam Mahmud (kedudukan yang terpuji) yang pernah dijanjikan kepada baginda s.a.w., sebagaimana firman Allah s.w.t.:
Syafa’at Uzhma hanyalah khusus kepada junjungan besar Muhammad s.a.w. sendiri. Syafa’at Uzhma yang baginda lakukan nanti ialah memohon kepada Allah s.w.t. agar disegerakan perhitungan amal, supaya umatnya dapat melepaskan diri dari azab dan fitnah di Padang Mahsyar, tempat semua manusia berkumpul.
Allah s.w.t. akan mengabulkan permohonan baginda dan inilah sebenarnya yang dimaksudkan dengan Maqam Mahmud (kedudukan yang terpuji) yang pernah dijanjikan kepada baginda s.a.w., sebagaimana firman Allah s.w.t.:


Adapun syafa’at-syafa’at yang lain selain syafa’at yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. itu adalah diikuti dengan berbagai syarat, misalnya:
♦ Dengan izin Allah dahulu, sebagaimana firman Allah :
♦ Dengan izin Allah dahulu, sebagaimana firman Allah :


Oleh sebab itu dalam hal ini tidak ada suatu alasan pun untuk menyebabkan seseorang itu menjadi tertipu pada perasaannya sendiri, sehingga mempermudahkan untuk mengerjakan apa-apa yang telah diwajibkan oleh Allah, kerana semata-mata mengharapkan syafa’at itu sahaja.
Ini bermakna walaupun nanti syafa’at itu ada, bukanlah menjadi alasan untuk seseorang itu melakukan kejahatan sesuka hati, tetapi wajiblah seseorang itu menyucikan hati dan jiwanya, dan masih tetap wajib beramal soleh agar harapan dan cita-cita untuk memperolehi syafa’at itu akan tercapai.
No comments:
Post a Comment