Syafa'at

Syafa’at : Iaitu permohonan Nabi s.a.w. kepada Allah untuk kebaikan para manusia di akhirat. Syafa’at ini termasuk dalam kategori doa yang mustajab (dikabulkan).

Syafa’at Uzhma hanyalah khusus kepada junjungan besar Muhammad s.a.w. sendiri. Syafa’at Uzhma yang baginda lakukan nanti ialah memohon kepada Allah s.w.t. agar disegerakan perhitungan amal, supaya umatnya dapat melepaskan diri dari azab dan fitnah di Padang Mahsyar, tempat semua manusia berkumpul.

Allah s.w.t. akan mengabulkan permohonan baginda dan inilah sebenarnya yang dimaksudkan dengan Maqam Mahmud (kedudukan yang terpuji) yang pernah dijanjikan kepada baginda s.a.w., sebagaimana firman Allah s.w.t.:
Dari Ibnu Umar radhiallahu anhuma, bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:
Adapun syafa’at-syafa’at yang lain selain syafa’at yang dimiliki oleh Rasulullah s.a.w. itu adalah diikuti dengan berbagai syarat, misalnya:

♦ Dengan izin Allah dahulu, sebagaimana firman Allah :
♦ Yang diberi syafa’at haruslah orang yang diredhai atau disukai oleh Allah sebagaimana firmanNya: Adapun orang yang diredhai oleh Allah taala untuk diberi syafa’at itu tentulah orang yang berhak untuk menerima pengampunan daripadaNya dengan mengikuti hal-hal yang ditentukan bagi neraca keadilan tuhan. Jadi kedudukan syafa’at di sini hanyalah untuk menunjukkan kekeramatan atau kemuliaan orang yang menjadi perantara sebagai pemohon syafa’at itu saja, yakni untuk memperlihatkan betapa dekatnya orang tersebut dengan Allah. Maka kesyafa’atan yang diberikan hanyalah sebagai pelaksanaan iradah atau kehendak Allah sesudah orang tersebut memohon atau mendoakannya.

Oleh sebab itu dalam hal ini tidak ada suatu alasan pun untuk menyebabkan seseorang itu menjadi tertipu pada perasaannya sendiri, sehingga mempermudahkan untuk mengerjakan apa-apa yang telah diwajibkan oleh Allah, kerana semata-mata mengharapkan syafa’at itu sahaja.

Ini bermakna walaupun nanti syafa’at itu ada, bukanlah menjadi alasan untuk seseorang itu melakukan kejahatan sesuka hati, tetapi wajiblah seseorang itu menyucikan hati dan jiwanya, dan masih tetap wajib beramal soleh agar harapan dan cita-cita untuk memperolehi syafa’at itu akan tercapai.

No comments: