HADITS MUTTASIL : Hadits muttasil disebut juga Hadits Mausul.
"Hadits muttasil adalah hadits yang didengar oleh masing-masing rawinya dari rawi yang di atasnya sampai kepada hujung sanadnya, baik hadits marfu' maupun hadits mauquf."
Kata-kata "hadits yang didengar olehnya" mencakupi hadits-hadits yang diriwayatkan melalui cara lain yang telah diakui, seperti Al-Arz, Al-Mukatabah, dan Al-Ijasah, Al-Sahihah. Dalam definisi di atas digunakan kata-kata "yang didengar" kerana cara penerimaan demikian ialah cara periwayatan yang paling banyak ditempuhi.
Mereka menjelaskan, sehubungan dengan hadits Mu 'an 'an, bahawa para ulama Mutaakhirin menggunakan kata 'an dalam menyampaikan hadits yang diterima melalui Al-Ijasah dan yang demikian tidaklah menafikan hadits yang bersangkutan dari batas Hadits Muttasil.
Contoh Hadits Muttasil Marfu' adalah hadits yang diriwayatkan oleh Malik; dari Nafi' dari Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda:
الذى تفوته صلاة العصر كأنما وتر اهله وماله
Ertinya: "Orang yang tidak mengerjakan solat Asar seakan-akan menimpakan bencana kepada keluarga dan hartanya"
Contoh hadits mutasil maukuf adalah hadits yang diriwayatkan oleh Malik dari Nafi' bahawa ia mendengar Abdullah bin Umar berkata:
من اسلف سلفا فلا يشترط الا قضاءه
Ertinya: "Barang siapa yang memberi hutang kepada orang lain maka tidak boleh menentukan syarat lain kecuali keharusan membayarnya."
Masing-masing hadits di atas adalah muttasil atau mausul, kerana masing-masing rawinya mendengarnya dari periwayat di atasnya, dari awal sampai akhir.
Adapun hadits Maqtu yakni hadits yang disandarkan kepada tabi'in, bila sanadnya bersambung. Tidak diperselisihkan bahawa hadits maqtu termasuk jenis Hadits muttasil; tetapi jumhur mudaddisin berkata, "Hadits maqtu tidak dapat disebut hadits mausul atau muttasil secara mutlak, melainkan hendaklah disertai kata-kata yang membezakannya dengan Hadits mausul sebelumnya. Oleh kerana itu, mestinya dikatakan "Hadits ini bersambung sampai kepada Sayid bin Al-Musayyab dan sebagainya ".
Sebahagian ulama membolehkan penyebutan hadits maqtu sebagai hadits mausul atau muttasil secara mutlak tanpa batasan, diikutkan kepada kedua hadits mausul di atas. Seakan-akan pendapat yang dikemukakan jumhur, iaitu hadits yang berpangkal pada tabi'in dinamakan hadits maqtu. Secara etimologis hadits maqtu' adalah lawan Hadits mausul. Oleh kerana itu, mereka membezakannya dengan menyadarkannya kepada tabi'in.
"Hadits muttasil adalah hadits yang didengar oleh masing-masing rawinya dari rawi yang di atasnya sampai kepada hujung sanadnya, baik hadits marfu' maupun hadits mauquf."
Kata-kata "hadits yang didengar olehnya" mencakupi hadits-hadits yang diriwayatkan melalui cara lain yang telah diakui, seperti Al-Arz, Al-Mukatabah, dan Al-Ijasah, Al-Sahihah. Dalam definisi di atas digunakan kata-kata "yang didengar" kerana cara penerimaan demikian ialah cara periwayatan yang paling banyak ditempuhi.
Mereka menjelaskan, sehubungan dengan hadits Mu 'an 'an, bahawa para ulama Mutaakhirin menggunakan kata 'an dalam menyampaikan hadits yang diterima melalui Al-Ijasah dan yang demikian tidaklah menafikan hadits yang bersangkutan dari batas Hadits Muttasil.
Contoh Hadits Muttasil Marfu' adalah hadits yang diriwayatkan oleh Malik; dari Nafi' dari Abdullah bin Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda:
الذى تفوته صلاة العصر كأنما وتر اهله وماله
Ertinya: "Orang yang tidak mengerjakan solat Asar seakan-akan menimpakan bencana kepada keluarga dan hartanya"
Contoh hadits mutasil maukuf adalah hadits yang diriwayatkan oleh Malik dari Nafi' bahawa ia mendengar Abdullah bin Umar berkata:
من اسلف سلفا فلا يشترط الا قضاءه
Ertinya: "Barang siapa yang memberi hutang kepada orang lain maka tidak boleh menentukan syarat lain kecuali keharusan membayarnya."
Masing-masing hadits di atas adalah muttasil atau mausul, kerana masing-masing rawinya mendengarnya dari periwayat di atasnya, dari awal sampai akhir.
Adapun hadits Maqtu yakni hadits yang disandarkan kepada tabi'in, bila sanadnya bersambung. Tidak diperselisihkan bahawa hadits maqtu termasuk jenis Hadits muttasil; tetapi jumhur mudaddisin berkata, "Hadits maqtu tidak dapat disebut hadits mausul atau muttasil secara mutlak, melainkan hendaklah disertai kata-kata yang membezakannya dengan Hadits mausul sebelumnya. Oleh kerana itu, mestinya dikatakan "Hadits ini bersambung sampai kepada Sayid bin Al-Musayyab dan sebagainya ".
Sebahagian ulama membolehkan penyebutan hadits maqtu sebagai hadits mausul atau muttasil secara mutlak tanpa batasan, diikutkan kepada kedua hadits mausul di atas. Seakan-akan pendapat yang dikemukakan jumhur, iaitu hadits yang berpangkal pada tabi'in dinamakan hadits maqtu. Secara etimologis hadits maqtu' adalah lawan Hadits mausul. Oleh kerana itu, mereka membezakannya dengan menyadarkannya kepada tabi'in.
No comments:
Post a Comment