Doa Di Multazam

Sesorang jamaah haji yang melakukan tawaf atau ketika mengunjungi kaabah, dan apabila sampai di Multazam, sunat dia berdoa sebagaimana doa di bawah.


Erti doa:
"Ya Allah, Tuhan yang mempunyai Baitul Atiq (Baitullah), bebaskan diri kami, diri ibubapa kami, saudara mara kami dan anak pinak kami daripada api neraka. Ya Tuhan yang mempunyai kemewahan, kemurahan, kelebihan kurniaan dan belas kasihan. Ya Allah, ya Tuhan!, perelokkan kesudahan dalam segala urusan kami dan jauhkan kami daripada kehinaan dunia dan azab akhirat.
"Ya Allah, ya Tuhan!, sesungguhnya aku ini hambaMu dan anak hambaMu, berdiri di bawah pintuMu berhadapan dengan pintuMu, merendah diri di hadapanMu dengan mengharapkan rahmatMu dan takutkan azabMu, wahai Tuhan yang sentiasa bersifat ihsan.
"Ya Allah, ya Tuhan!, sesungguhnya aku meminta kepadaMu supaya Engkau muliakan sebutan namaku, gugurkanlah dosaku, bersihkanlah hatiku serta terangkanlah kuburku, ampunilah dosaku dan aku memohon kepadaMu darjat-darjat yang tinggi di dalam syurga, Amin.

No comments: