Doa Sai'e Pusingan Ketujuh

"Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! segala puji-pujian yang banyak tertentu bagi Allah. Ya Allah, ya Tuhanku, tanamkanlah dalam jiwaku rasa kasih sayang kepada iman dan jadikanlah ia perhiasan dalam hatiku. Tanamkanlah rasa benci kepada kufur, fasik dan derhaka dalam hatiku, jadikanlah aku dari golongan orang yang mendapat petunjuk. Wahai Tuhan, ampunilah kami, rahmatilah kami, maafkanlah kami, kurniakanlah kami kemurahanMu dan ampunilah kami segala apa yang Engkau ketahui. Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami tidak ketahui dan Engkaulah Allah yang Maha Mulia lagi Maha Pemurah. Ya Allah, sempurnakanlah ajalku dengan segala kebajikan, sampaikanlah cita-citaku dengan limpah kurniaMu dan mudahkanlah segala jalan yang boleh menyampaikanku kepada keredhaanMu. Perelokkanlah segala amalanku dalam semua keadaan, wahai Tuhan yang menolong mereka yang tenggelam, Tuhan yang mepelaskan orang yang binasa, Tuhan yang mendengar segala bisikan jiwa, Tuhan yang menjadi tumpuan segala rayuan. Wahai Tuhan yang sentiasa berihsan, yang sentiasa memberi kebajikan..


"Wahai Tuhan yang sesuatu itu tidak terkaya daripadaNya, dan tiap-tiap sesuatu yang berlaku dalah dengan kehendakNya, Tuhan yang menentukn segala rezeki kepada tiap-tiap sesuatu dan kepadaNya tempat kembali.

Ya Allah, ya Tuhanku!, sesungguhnya aku berlindung denganMu daripada sejhat-jahat perkara yang Engkau kurniakan kepada kami dan daripada seburuk-buruk perkara yang Engkau tegahkn kami.

Ya Allah, ya Tuhanku!, matikanlah kami dalam agama Islam dan dampingkanlah kami dengan orang-orang yang soleh dalam keadaan tidak terhina dan tidak terpesona. Ya Allah berikanlah kepada kami segala kemudahan, janganlah menyusahkan. Ya Tuhanku sempurnakanlah amalan kaki dengan kebajikan.
Sesungguhnya Sofa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar (lambang) agama Allah. Sesiapa yang menunaikan ibadah haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah maka tidaklah salah ia bersaie (berjalan dengan berulang alik) di antara kedua-duanya dan sesiapa sukarela mengerjakan perkara-perkara kebajikan maka sesungguhnya Allah Maha Pemberi Balasan lagi Maha Mengetahui".

No comments: