Doa Sai'e Pusingan Keenam

"Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! segala puji-pujian tertentu bagi Allah. Tidak ada tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah. Tuhan yang menepati segala janji, yang menolong hambaNya dan telah menghancurkan segala seteruNya dengan keagunganNya. Tidak ada tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah. Kami tidak memperhambakan diri melainkan kepadaNya dengan jujur dan ikhlas walaupun dibenci oleh orang-orang kafir. Ya Allah, ya Tuhan, aku memohon kepada Engkau petunjuk dan takwa, kebersihan hati dan kekayaan. Ya Allah, ya Tuhan, kepada Engkaulah segala pujian sebagaimana yang Engkau perkatakan dan yang lebih baik dari yang kami katakan. Ya Allah, ya Tuhan, aku pohon keredhaanMu dan syurga. Aku berlindung dengan Engkau daripada kemurkaanMu dan neraka. Juga aku berlindung dengan Engkau daripada segala perkataan, perbuatan dan iktiqad yang boleh menjerumuskan kami ke dalam neraka. Ya Allah, ya Tuhan, dengan cahayaMu kami dapat petunjuk ke jalan yang benar. Dengan kelebihanMu kami dapat kemewahan. Dalam peliharaan, pemberian dan ihsan Engkau kami berada pagi ...


dan petang. Engkaulah Yang Awal, tiada sesuatupun sebelumMu dan Yang Akhir, tiada sesuatupun sesudahMu. Engkau yang zahir, tidak ada yang mengatasiMu. Engkaulah yang batin, tidak ada selain dariMu. Kami berlindung denganMu daripada kepapaan kemalasan, juga daripada azab kubur dan fitnah kekayaan. Kami memohon kepadaMu kemenangan dengan mendapat syurga.

Wahai Tuhan, ampunilah kami, rahmatilah kami, maafkanlah kami, kurniakanlah kami kemurahanMu dan ampunilah kami segala apa yang Engkau ketahui. Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami tidak ketahui dan Engkaulah Allah yang Maha Mulia lagi Maha Pemurah.

Sesungguhnya Sofa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar (lambang) agama Allah. Sesiapa yang menunaikan ibadah haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah maka tidaklah salah ia bersaie (berjalan dengan berulang alik) di antara kedua-duanya dan sesiapa sukarela mengerjakan perkara-perkara kebajikan maka sesungguhnya Allah Maha Pemberi Balasan lagi Maha Mengetahui".

No comments: