SOLAT ISYA’ : Iaitu
solat 4 rakaat 1 salam yang wajib dilakukan apabila hilang cahaya merah di kaki
langit (menandakan berakhirnya waktu maghrib) sehingga terbit Fajar Sodiq. Dengan
niat ketika takbiratul ihramnya:
“Sahaja aku solat isya’ 4 rakaat makmum/imam tunai kerana
Allah taala”
Disunatkan juga melakukan solat sunat qabliyyah (sebelumnya)
dan solat sunat Ba’diyyah (selepasnya) masing-masing sebanyak 2 rakaat.
Pembahagian Tempoh Masa Solat Isya’
1. Waktu al-Ikhtiaariy (الإختياري)
dan
2. Waktu al-Idhtirooriy (الإضطراري).
Waktu Ikhtiyaari bagi solat ‘isya ialah sehingga sebahagian
malam. Manakala waktu al-Idhtiroriy pula berlanjutan sehingga terbitnya fajar
sidik.
Maksud waktu al-Ikhtiariy: ialah waktu yang dibenarkan solat
di dalamnya tanpa makruh, samaada di awal waktu ikhtiyari ini atau di akhirnya.
Manakala maksud waktu al-Idhtiroriy: ialah waktu yang tidak
boleh dilewatkan solat sehingga masuk waktunya melainkan bagi orang-orang yang
berada dalam keuzuran seperti orang gila yang normal setelah berlalunya waktu
al-Ikhtiyariy, wanita haid, orang yang tertidur, terlupa, org kafir yang baru
memeluk islam atau budak yang baru baligh.
Ini menunjukkan tidak boleh melewatkan solat ‘isya sehingga
habisnya waktu al-Ikhtiyari melainkan bagi orang-orang yang memiliki keuzuran
seperti yang disebut di atas.
Perkara ini berdasarkan hadith Nabi S.A.W.
وَوَقْتُ صَلَاةِ الْعِشَاءِ إِلَى نِصْفِ اللَّيْلِ الْأَوْسَطِ
Maksudnya: “Dan waktu solat ‘isya ialah sehingga sebahagian malam
yang pertengahan.”
Al-Imam al-Nawawi di dalam Syarh Sahih Muslim menyebut, maksudnya
hadith ini ialah: “waktu menunaikannya dlm waktu al-Ikhtiyariy.” (5/111)
Badan Fatwa Arab Saudi di dalam fatwa mereka menyebut:
ووقت العشاء من غيبوبة الشفق الأحمر إلى نصف الليل ، وهذا وقت الاختيار
لها ، ووقت الاضطرار من نصف الليل إلى طلوع الفجر
Maksudnya: “Waktu ‘isya itu bermula dari luputnya awan merah
(habis waktu maghrib) sehingga pertengahan malam, ini adalah waktu al-Ikhtiyar,
manakala waktu al-Idhthiror bermula dari sebahagian malam sehingga terbitnya
fajar.” (6/113)
Al-Syeikh Abdul Aziz Abdillah bin Baz menyebut:
فإذا غاب الشفق - وهو : الحمرة في جهة المغرب - انتهى وقت المغرب ، ودخل
وقت العشاء إلى نصف الليل ، وما بعد نصف الليل وقت ضرورة لوقت العشاء ، فلا يجوز
التأخير لما بعد نصف الليل ولكن ما بين غروب الشفق إلى نصف الليل كله وقت اختياري
للعشاء ، فلو صلاها بعد نصف الليل أداها في الوقت ، لكن يأثم ؛ لأنه أخرها إلى وقت
الضرورة
Maksudnya: “Apabila telah hilangnya awan merah – iaitu awan
merah sebelah barat – tamatlah waktu maghrib dan masuknya waktu ‘isya sehingga
pertengahan malam. Dan apa yang selepas pertengahan malam adalah waktu dhorurah
(al-Idhthirar) bagi solat ‘isya, tidak boleh melewatkan solat ‘isya sehingga
selepas pertengahan malam, antara hilangnya awan merah sehingga pertengahan
malam itu adalah waktu al-Ikhtiyariy bagi solat ‘isya, jika seseorang
menunaikan solat ‘isya selepas pertengahan malam (selepas tamatnya waktu al-Ikhtiyariy)
dia telah menunaikan solat itu di dalam waktunya, akan tetapi dia dikira
berdosa, kerana melewatkan solat ‘isya sehingga masuk waktu dharurah.” (Fatwa
Bin Baz 10/384)
Ruj: Ustaz Mohamad Abdul Kadir bin Sahak, al-Qayim.net
No comments:
Post a Comment