Orang melakukan adab tahlil memiliki maksud untuk menghibur sang keluarga dari duka, dengan makna bahwa semua itu adalah sudah ketentuan dan taqdir Allah s.w.t. agar keluarga yang ditinggalkan tidak larut dalam kesedihan
Upacara berzikir dan berdoa ini dilakukan di rumah-rumah si mati selepas berlakunya kematian seseorang Islam. Ianya diisi dengan pengisian bacaan ayat-ayat al-Qur'an, Selawat ke atas Nabi sollallaahu alaihi wasallam, zikir-zikir dan tasbih.
Tahlil Arwah banyak dilakukan oleh orang-orang Islam Mazhab Syafie di Benua Asia Tenggara. Kebiasaannya dilakukan selepas Solat Isyak bermula malam pertama hingga ke 7. Kemudian diulangi pula pada malam ke 40 dan ke 100.
Hukumnya:
Setengah ulama membuat hukum harus kerana tidak ada dalil yang menggalakkannya dan tidak ada pula dalil yang melarangnya. Upacara tahlil arwah tidak terdapat dalam hukum-hukum fiqh Islam oleh mana-mana mazhab sekalipun.
Ringkasnya, untuk memahami hal ini
dengan cara yang benar dan mudah adalah kembali kepada dasar perselisihan itu
dengan berpandukan Al-Quran dan hadits yang sahih mengikut kefahaman ‘Generasi
Terbaik’ (iaitu para sahabat, tabi’in dan tabi’ al tabi’in). Mengapa perlu
mengikut kefahaman generasi tersebut?
"Dan
orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan)
dari golongan ‘Muhajirin’ dan ‘Ansar’ dan orang-orang yang menurut (jejak
langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan
mereka pula redha akan Dia..... .(QS : 9:100)
Hadits : Dari 'Imran bin Husain r.a :
Rasulullah saw bersabda, "Sebaik-baik umatku adalah yang orang-orang hidup
pada zamanku (para sahabat) kemudian orang-orang yang datang setelah mereka
(tabi’in) kemudian orang-orang yang datang setelah mereka (tabi’ut tabi’in)...
[3377] Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa’i, Ahmad dan lainnya.
Maka jelas dalil di atas dari Al-Quran
dan hadits bahawa, ‘Apa sahaja yang tidak mencontohi zaman generasi terbaik
tersebut TIDAK AKAN jadi yang terbaik sampai kiamat pun’ kerana Allah telah
menjanjikan keredhaan kepada kaum Muhajirin dan Ansar (iaitu para sahabat)
serta orang-orang yang menurut jejak langkah mereka.
Dari Abu Dzar r.a : Nabi saw bersabda, (diringkaskan).....
"Bukankah Allah telah menjadikan berbagai macam cara kepada kalian untuk
bersedekah? Setiap kalimat tasbih adalah sedekah, setiap kalimat takbir adalah
sedekah, setiap kalimat tahmid adalah sedekah, setiap kalimat tahlil adalah
sedekah.... (HR Muslim : 1674)
Pengakhiran majlis itu diadakan dengan jamuan makan. Setiap
tempat berbeza caranya, baik di Indonesia mahupun Malaysia. Malah berbeza juga
negeri-negeri dan tempat-tempat sekitarnya. Pernah di Kuala Lumpur ini
majlisnya diperlukan seseorang yang ingin bertahlil perlu bersedekah minima
RM50.00. Sebenarnya apabila meletakkan bayaran, ini bukan sedekah sebaliknya
caj perkhidmatan (urusniaga).
Ada pula yang mengkhususkan kenduri tahlil 3 hari 3 malam,
kenduri 40 hari, kenduri 100 hari dan sebagainya. Ada pula yang melakukannya
sebelum kenduri kahwin dan kemudian diikuti pula dengan sesi karaoke selepas
itu. Maka kesemua ini secara jelas tiada asasnya dalam Islam.
Apa yang menurut sunnah adalah, apabila mendatangi atau
menziarahi kematian, maka hendaklah kita menggembirakan keluarga si mati dengan
membawa makanan atau sedekah wang ringgit dan bukannya makan dan minum di rumah
si mati. Malah pernah juga terdapat kes dimana ahli keluarga menggunakan wang
si mati sebelum melunaskan hutang-hutang si mati untuk membuat kenduri tahlil.
Ini juga jelas haram.
Disebalik perbezaan-perbezaan itu maka terpancar satu
soalan, iaitu bagaimana Rasulullah saw dan para sahabatnya (Allah meredhai
mereka) membuat kenduri tahlil untuk kita mengikutinya?
Jawapannya sangat mudah : Perbezaan berlaku kerana tiada
satu dalil pun dari Rasulullah saw dan para sahabat pernah melakukannya. Oleh
kerana itulah perbezaan begitu ketara kerana tiada dasar rujukannya. Oleh itu
IA HANYA SEBAGAI ADAT dan boleh jadi haram atau harus.
HARAM apabila;
a). Mengatakan ia sunnah. Ini sama seperti mencipta hadith
palsu kerana tiada satu dalil dari hadith yang sahih.
b). Mengenakan caj bayaran kepada keluarga si mati ataupun
meminta upah dan membebankan lagi tuan rumah secara tidak langsung.
c). Menggunakan wang si mati secara bathil.
d). Mengkhususkan hari-hari tertentu untuk untuk membuat
kenduri tahlil seperti malam Jumaat dibaca surah Yasin, kenduri 3 hari, 7 hari,
40 hari, 100 hari dan sebagainya.
Dari Abu Hurairah r.a : Nabi saw bersabda, "Janganlah
kalian mengkhususkan malam Jumaat dengan solat malam di antara malam-malam yang
lain dan jangan pula dengan puasa, kecuali memang bertepatan dengan hari
puasanya." [1930] Riwayat Muslim
e). Tidak bertaubat dan berharap apabila ia mati maka orang
lain akan membuat kenduri tahlil untuknya. Beginilah kebanyakan orang sekarang,
sejak dari hidup sampai mati mengharapkan belas ihsan orang lain sehingga bab
ibadah, dosa dan pahala. Sangat menyedihkan.
HARUS apabila;
Dilakukan oleh anak-anak si mati untuk bersedekah atasnya.
Sedekah paling utama adalah air.
Persoalan: Benarkah dalam mazhab Syafi’e pahala bacaan tidak sampai
kepadanya?
a). Pahala bacaan Al-Quran
b). Pahala bacaan tahlil
Tidak mungkin sama sekali seseorang boleh menghadiahkan
pahalanya kepada orang lain. Saya tidak boleh menghadiahkan pahala kepada anda
dan anda juga tidak boleh menghadiahkan pahala kepada sesiapa juga. Ini jelas.
Contoh yang mudah;
‘A mempunyai 100 pahala. B mempunyai 50 pahala. Lalu A
menyedekahkan pahala sebanyak 25 pahala kepada B dan menjadikan pahala mereka
samarata.’
Masuk akalkah perkara ini? Tentu tidak kerana A dan B
masing-masing tidak tahu banyak mana pahala mereka dan PALING UTAMA, tiada satu
makhluk pun yang mampu memberi pahala kepada orang lain. Hanya Allah yang mampu
memberi pahala kepada makhluknya. Ini adalah bab akidah. Tidak ada satu dalil
pun mengatakan bahawa pahala kita boleh disedekahkan kepada orang lain.
Walaubagaimanapun, setiap sedekah dan doa itu sampai kepada
Allah dan hanya Allah yang Maha Memakbulkan Segala Doa. Berkata Imam Nawawi
dalam syarah Muslim bahawa ijma’ ulama mengatakan sedemikian (iaitu sampainya
pahala doa dan sedekah kepada si mati).
Penghuni di langit mendoakan penghuni di bumi. Keluarga
mendoakan kepada si mati. Anak soleh berdoa kepada kedua ibu bapanya. Semua doa
itu sampai, tetapi tidak ada satu makhluk pun mampu memberi pahala kepada
makhluk yang lain. Ini boleh membawa kepada syirik kerana wajib kita imani
bahawa hanya Allah yang memberi ganjaran pahala dengan kehendak-Nya.
Syarah di dalam Nailul Authar mengatakan ‘yang masyhur dalam
mazhab Syafi’i adalah pahala membaca Al-Quran tidak sampai kepada si mati.
Tetapi, Imam Ahmad dan sebahagian dari mereka yang bermazhab Hanbali dan
segelintir dari Syafi’i mengatakan ia sampai berdasarkan qiyas bahawa jika
sedekah air, puasa dan lainnya sampai kepada si mati, mengapa tidak bacaan
Al-Quran?’ (Jilid 3 hlm 1129).
Kesimpulan
Oleh itu bagi mereka (mazhab Hanbali) yang ingin membuat
kenduri tahlil (bukan pada malam si mati itu dikebumikan, iaitu pada bila-bila
masa yang tidak khusus) maka itu hanya sebagai adat kebiasaan sahaja dan
bukannya sunnah. Ia boleh dilakukan selagi tidak melanggar dan bertentangan
dengan syariat. Bersedekah dan berdoalah kepada si mati.
Mengenai bacaan Al-Quran pula masing-masing berbeza
pendapat. Bagi yang berpendapat sampai pahala bacaan Al-Quran itu kepada si
mati maka lakukanlah tanpa melanggar syariat. Malah antara syarat Imam Ahmad
adalah tidak boleh memberi apa-apa upah kepada mereka yang membaca Al-Quran kepada
si mati. Sebaiknya adalah anak atau ahli keluarga dan bukannya mengupah orang
lain (Nailul Authar).
Namun perlu diingat sepakat imam mazhab yang empat berkata
hidangan yang disediakan oleh keluarga si mati kepada orang ramai yang
berhimpun adalah bidaah (Rujuk : al-Majmu’ Syarah, Syarah Fathul Qadir,
al-Mughni dan Hasyiyah as-Dasuuqi).
Tetapi hidangan boleh juga dilakukan di luar dari rumah si mati atau di rumah saudara atau jiran tetangga. Sebab itu hari ini kita melihat ramai yang mengadakan majlis tahlil arwah ianya dilakukan di masjid-masjid. Hidangan dirumah si mati hanya harus dihidangkan kepada saudara mara si mati yang datang dari jauh dan tidak berkesempatan untuk pulang sahaja.
Imam Nawawi yang menukil dari kitab al-Umm pula mengatakan
Imam Syafi’i membenci acara ma’tam (berkumpul di tempat orang mati) kerana
keadaan itu akan membuatkan keluarga si mati menjadi lebih sedih.
Bagi mereka yang mengatakan tidak sampai pahalanya, maka
mereka juga benar kerana tiada satu dalil dari para ‘Generasi Terbaik’
melakukannya sedangkan setiap ibadah yang tidak ada asasnya dari mereka adalah
tertolak. Malah pendapat ini lebih kuat;
Dari Aisyah r.a : Rasulullah saw bersabda, "Barangsiapa
yang melakukan suatu amalan yang tidak ada dasar dari kami maka amalan itu
tertolak." [24298] Sahih Riwayat Ahmad. Juga diriwayatkan oleh Bukhari,
Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban
Oleh itu cukuplah sekadar berdoa kepada Allah SWT agar
mengampunkan dosa-dosa orang yang telah pergi sebelum kita dan janganlah
kedekut untuk berdoa kepada umat Islam yang lain di seluruh dunia. Bukankah ia
lebih mudah dan boleh dilakukan oleh semua orang samada yang kaya ataupun
miskin? Islam itu agama ilmu dan menjadi mudah bagi mereka yang menuntut ilmu.
Tatacara Bertahlil.
Cara bacaannya adalah sebagaimana berikut:
إلَى
حَضْرَةِ النَّبِيِّ الْمُصْطَفَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اَلْفَاتِحَةْ
ثُمَّ
إلَى حَضْرَةِ إِخْوَانِهِ مِنَ اْلأَنْبِيَاءِ
وَالْمُرْسَلِيْنَ
وَاْلأَوْلِيَاءِ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِيْنَ
وَالصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَاْلعُلَمَاءِ وَاْلمُصَنِّفِيْنَ وَجَمِيْعِ
اْلمَلاَئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ اَلْفَاتِحَةْ
ثُمَّ
إليَ جَمِيْعِ أَهْلِ اْلقُبُوْرِ مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ
وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ مِنْ مَشَارِقِ اْلاَرْضِ وَمَغَارِبِهَا
بَرِّهَا وَبَحْرِهَا خُصُوْصًا اَبَاءَنَا وَأُمَّهَاتِنَا وَأَجْدَادَنَا
وَجَدَّاتِنَا وَمَشَايِخَنَا مَشَايِخِنَا وَلِمَنِ اجْتَمَعْنَا هَهُنَا بِسَبَبِهِ
وَخُصُوْصًا(sebut nama
mayit) اَلْفَاتِحَةْ
بِسْمِ
اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
قُلْ
هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ¡ اللَّهُ الصَّمَدُ ¡ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ¡ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ
كُفُوًا أَحَدٌ¡ 3x
لاَ
إِلهَ إِالا اللهُ اَللهُ أَكْبَرْ وَلِلّهِ اْلحَمْدُ
بِسْمِ
اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ¡ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ¡ وَمِنْ شَرِّ
غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ وَمِنْ
شَرِّ النَّفََّـاثَـاتِ فِى الْعُقَدِ ¡ وَمِنْ شَرِّ
حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ¡
لاَ
إِلهَ إِلا اللهُ اَللهُ أَكْبَرْ وَلِلّهِ اْلحَمْدُ
بِسْمِ
اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ¡ مَلِكِ النَّاسِ¡ إِلهِ النَّاسِ¡ مِنْ شَرِّ
الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ¡ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ¡
مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ¡
لاَ
إِلهَ إِلَّا اللهُ اَللهُ أَكْبَرْ وَلِلّهِ اْلحَمْدُ
بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ
لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ¡ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ¡ مَالِكِ
يَوْمِ الدِّينِ¡ إِيَّاكَ
نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ¡ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ¡ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ
عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّين¡ أمِينْ
بِسْمِ
اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
الـم
¡ ذَلِكَ
اْلكِتَابُ لاَرَيْبَ فِيْهِ هُدًى لِلْمُتَّقِيْنَ ¡ اَلَّذِيْنَ
يُؤْمِنُوْنَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيْمُوْنَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ
يُنْفِقُوْنَ¡وَالَّذِيْنَ يُؤْمِنُوْنَ بِمَا
أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالاْخِرَةِ هُمْ يُوْقِنُوْنَ¡ اُولئِكَ
عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَاُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُوْنَ¡
وَإِلـهُكُمْ
إِلهُ وَاحِدٌ لاَإِلهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيْمُ
اللهُ
لاَ إِلَهَ اِلاَّ هُوَ اْلحَيُّ الْقَيُّوْمُ لاَتَأْخُذُه سِنَةٌ وَلاَنَوْمٌ.
لَهُ مَافِى السَّمَاوَاتِ وَمَافِى اْلأَرْضِ مَنْ ذَالَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُ
إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَابَيْنَ أَيْدِيْهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ
وَلاَيُحِيْطُوْنَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ
السَّمَاوَاتِ وَاْلأَرْضِ وَلاَ يَؤدُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ
الْعَظِيْمُ¡
وَاعْفُ
عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا x21
أَنْتَ
مَوْلاَنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِيْنَ.
بِرَحْمَتِكَ يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
إِرْحَمْنَا
يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ 7x
أَسْتَغْفِرُ
اللهَ الْعَظِيْمَ x17
أَللّهُمَّ
صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ x11
حَسْبُنَا
اللهُ نِعْمَ الْوَكِيْلِ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيْر ِوَلاَ حَوْلَ
وَلاَ قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ
اَلَّذِيْنَ
آمَنُوْا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوْبُهُمْ بِذِكْرِ اللهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللهِ
تَطْمَئِنُّ الْقُلُوْبُ
نَوَيْتُ
تَقَرُّباً اِلَى اللهِ. أَفْضَلُ الذِّكْرِ فَاعْلَمْ أَنَّهُ: لاَ إِلهَ إِلا
اللهُ x3
لاَ
إِلهَ إِلا اللهُ x100
كَلِيْمَتَانِ
خَفِيْفَتَانِ فِى اللِّسَانِ, ثَقِيْلَتَانِ فِى الْمِيْزَانِ, حَبِيْبَتَانِ
اِلَى الرَّحْمنِ
سَبْحَانَ
الله وَبِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيْمِ x11
أَللّهُمَّ
صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدْ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ
أَللّهُمَّ
صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدْ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ
أَللّهُمَّ
صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدْ يَارَبِّي صَلِّ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ
أَجْمَعِيْنَ
اَلْفَاتِحَة
...
Doa Tahlil
أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ
الرَّجِيْمِ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمن الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ
اْلعَالَمِيْنَ. حَمْدَ الشَّاكِرِيْنَ حَمْدَ النَّاعِمِيْنَ، حَمْدًا يُوَافِيْ نِعَمَهُ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ. يَا
رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِيْ لِجَلاَلِ وَجْهِكَ
وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ.
أَللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِناَ
مُحَمَّدٍ فِى اْلأَوَّلِيْنَ. وَصَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ فِى
اْلأخِرِيْنَ. وَصَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ فِى كُلِّ وَقْتٍ
وَحِيْنٍ. وَصَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ فِى اْلمَلاَءِ
اْلأَعْلَى إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.
أَللّهُمَّ اجْعَلْ وَأَوْصِلْ
ثَوَابَ مَا قَرَأْنَاهُ مِنَ اْلقُرْأنِ الْعَظِيْمِ. وَمَا هَلَّلْنَاهُ مِنْ
قَوْلِ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَمَا سَبَّحْنَاهُ مِنْ قَوْلِ سُبْحَانَ اللهِ
وَبِحَمْدِهِ وَمَا صَلَّيْنَاهُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ فِى هذَا اْلمَجْلِسِ اْلمُبَارَكِ هَدِيَّةً وَاصِلَةً وَّرَحْمَةً
نَّازِلَةً وَّبَراكَةً شَامِلَةً وَصَدَقَةً مُتَقَبَّلَةً إِلَى حَضْرَةِ سَيِّدِنَا
وَحَبِيْبِنَا وَشَفِيْعِنَا وَقُرَّةِ اَعْيُنِنَا وَمَوْلاَنَا مُحَمَّدٍ وَاِلَى جَمِيْعِ اِخْوَانِهِ مِنَ اْلاَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ،
وَاْلاَوْلِيَاءِ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِيْنَ وَالصَّحَابَةِ
وَالتَّابِعِيْنَ وَالْعُلَمَاِءِ الْعَامِلِيْنَ وَالْمُصَنِّفِيْنَ
الْمُخْلَصِيْنَ وَجَمِيْعِ الْمُجَاهِدِيْنَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ رَبِّ
الْعَالَمِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ خُصُوْصًا اِلَى
سَيِّدِنَا الشَّيْخِ عَبْدِ الْقَادِرِ الْجَيْلاَنِى.
ثُمَّ إليَ جَمِيْعِ أَهْلِ
اْلقُبُوْرِ مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ
وَالْمُؤْمِنَاتِ مِنْ مَشَارِقِ اْلاَرْضِ وَمَغَارِبِهَا بَرِّهَا وَبَحْرِهَا
وَخُصُوْصًا
اِلَى آبَائِنَا وَاُمَّهَاتِنَا وَاَجْدَاتِنَا وَجَدَّاتِنَا وَنَخُصُّ
خُصُوْصًا اِلَى مَنِ اجْتَمَعْنَا هَاهُنَا بِسَبَبِهِ وَِلاََجْلِهِ.
اَللهُمَّ اغْفِرْلَهُمْ وَارْحَمْهُمْ وَعَافِهِمْ وَاعْفُ
عَنْهُمْ. اَللهُمَّ اَنْزِلِ الرَّحْمَةَ وَالْمَغْفِرَةَ عَلَى اَهْلِ
الْقُبُوْرِ مِنْ اَهْلِ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ مُحَمَّدٌ رَّسُوْلُ
اللهِ
وَنَخُصُّ خُصُوْصًا اِلَى(sebut nama mayit)
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ
(لَهَا/لَهُمَا/لَهُمْ) وَارْحَمْهُ (هَا/هُمَا/هُمْ) وَعَافِهِ (هَا/هِمَا/هِمْ)
وَاعْفُ عَنْهُ (هَا/هُمَا/هُمْ)، وَأَكْرِمْ
نُزُلَهُ (هَا/هُمَا/هُمْ)، وَوَسِّعْ مَدْخَلَهُ (هَا/هُمَا/هُمْ)، وَاغْسِلْهُ
(هَا/هُمَا/هُمْ) بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ
وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ (هَا/هِمَا/هِمْ) مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّي الثَّوْبُ اْلأَبْيَضُ مِنَ
الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ (هَا/هُمَا/هُمْ) دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ (هَا/هِمَا/هِمْ)، وَأَهْلاً
خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ (هَا/هِمَا/هِمْ)، وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ (هَا/هِمَا/هِمْ)،
وَأَدْخِلْهُ (هَا/هُمَا/هُمْ) الْجَنَّةَ، وَأَعِذْهُ (هَا/هُمَا/هُمْ) مِنْ
عَذَابِ الْقَبْرِ
وَعَذَابِ النَّارِ.
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ
(هَا/هُمَا/هُمْ), وَلاَ تَفْتِنَّا بَعْدَهُ (هَا/هُمَا/هُمْ), وَاغْفِرْلَنَا
وَلَهُ (هَا/هُمَا/هُمْ).
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَا
وَمَيِّتِنَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا وَصَغِيْرِنَا
وَكَبِيْرِنَا وَذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا.
اَللَّهُمَّ مَنْ أَحْيَيْتَهُ
مِنَّا فَأَحْيِهِ عَلَى اْلإِسْلاَمِ، وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا
فَتَوَفَّهُ عَلَى اْلإِيْمَانِ.
رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا
حَسَنَةً وَفِى اْلأخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَباَرَكَ وَسَلَّمَ. سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ
الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ. وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِيْنَ وَالْحَمْدُ ِللهِ
رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
اَلْفَاتِحَة
...
Rujukan:
http://koleksihadisnabi.blogspot.com/2012/02/isu-tahlil.html
id.wikipedia.org/wiki/Tahlil
No comments:
Post a Comment