Solat Sunat Wudhu'

SOLAT SUNAT WUDHUK : adalah solat sunat dua rakaat yang didirikan selepas ‎mengerjakan ‎wuduk. Ia juga dikenali sebagai solat syukur wuduk.‎

Solat Sunat Wuduk merupakan solat sunat sebanyak dua rakaat yang dilakukan setiap ‎‎kali seseorang itu selesai mengambil wuduk. Tidak ada waktu yang ditetapkan, samaada ‎‎pagi, petang, siang ataupun malam.‎ Solat sunat ini juga tergolong kepada sembahyang ‎sunat muqayyad iaitu ‎sembahyang yang dikaitkan waktunya dengan wuduk. Dengan itu ‎Solat Sunat Wuduk ‎boleh dilakukan walaupun dalam waktu terlarang untuk melakukan ‎sembahyang sunat.‎

Solat ini hukumnya sunat bagi menyempurnakan wudhu’ berdasarkan hadith oleh ‎Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah.‎

Kelebihan Sembahyang Sunat Wuduk

Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah yang bermaksud: ‎

‎"Bahawasanya Rasulullah saw bertanya kepada Bilal pada waktu sembahyang Subuh ‎‎‎‎"Wahai Bilal ....! Ceritakanlah kepadaku, amal apakah yang telah engkau lakukan dalam ‎‎‎Islam sehingga saya mendengar detak bunyi sandalmu di syurga?" Bilal menjawab " Saya ‎‎‎tidak melakukan sesuatu pekerjaan yang aku sangat harapkan pahalanya selain daripada ‎‎‎sesungguhnya saya tidak menghilangkan najis pada waktu malam mahupun siang hari, ‎‎‎kecuali saya melakukan sembahyang dengan kesucian (wuduk) yang diwajibkan kepada ‎‎‎saya untuk mendirikan sembahyang" ‎

‎Lafaz ‎dan niatnya ialah: ‎

‎(Usalli sunnatal wudhu-a rak'ataini lillahi ta'ala ‎)‎

Ertinya: "Sahaja aku sembahyang sunat wuduk dua rakaat kerana Allah ta'ala" ‎

‎Bacaan surah selepas Fatihah: ‎

‎ Rakaat pertama: Surah Al-Ikhlas ‎
‎ Rakaat kedua: Surah An-Nas ‎

No comments: