Doa Sai'e Pusingan Keempat

"Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! segala puji-pujian tertentu bagi Allah. Aku memohon kepadaMu sebaik-baik perkara yang Engkau mengetahuinya, aku berlindung denganMu daripada seburuk-buruk perkara yang Engkau mengetahuinya. Aku memohon ampun daripada tiap-tiap perkara jahat yang Engkau mengetahuinya, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui segala perkara yang tersembunyi dan ghaib. Tidak ada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah. Tuhan yang memerintah seluruh alam maya pada yang sebenar dan nyata. Nabi Muhammad s.a.w. pesuruh Allah yang bersifat benar dan amanah. Ya Allah, ya Tuhan! Sebagaimana Engkau memberi petunjuk kepadaku memilih agama Islam, maka aku memohon kepada Engkau supaya cahaya Islam itu tiada dihapuskan dariku sehingga Engkau mematikan aku dalam keadaan aku seorang Islam. Ya Allah ya Tuhan! Kurniakanlah cahaya keimanan ke dalam hatiku, pendengaranku dan penglihatanku. Ya Allah ya Tuhanku, lapangkanlah hatiku, mudahkanlah pekerjaanku.


"Aku minta berlindung denganMu daripada was-was dan perpecahan dalam pekerjaan juga daripada fitnah kubur. Ya Allah, ya Tuhan! Aku berlindung denganMu daripda segala kejahatan yang datang pada waktu malam dan yang datang pda waktu siang, juga daripada segala kejahatan dalam tiupan angin, wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Penyayang. Maha Suci Engkau, ya Allah! Sesungguhnya kami tidak menunaikan ibadah kepada Engkau sebagaimana yang sewajarnya. Maha suci Engkau ya Allah sesungguhnya kami tidak menyebut namaMu sebagaimana yang selayak dengan kebesaranMu. Wahai Tuhan, ampunilah kami, rahmatilah kami, maafkanlah kami, kurniakanlah kami kemurahanMu dan ampunilah kami segala apa yang Engkau ketahui. Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami tidak ketahui dan Engkaulah yang Maha Mulia lagi Maha Pemurah. Sesungguhnya Sofa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar (lambang) agama Allah. Sesiapa yang menunaikan ibadah haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah maka tidaklah salah ia bersaie (berjalan dengan berulang alik) di antara kedua-duanya dan sesiapa sukarela mengerjakan perkara-perkara kebajikan maka sesungguhnya Allah Maha Pemberi Balasan lagi Maha Mengetahui".

No comments: