Doa Sai'e Pusingan Kelima

Ertinya:
"Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! segala puji-pujian tertentu bagi Allah. Sesungguhnya kami tidak bersyukur kepada engkau di atas segala nikmatMu sebagaimana yang sepatutnya. Maha suci Engkau, ya Allah, tidak ada tolok banding sama sekali ketinggian dan kemuliaanMu. Kurniakanlah rasa kasih kami kepada iman dan hiaskanlah keimanan itu dalam jiwa kami. Jauhkanlah kekufuran, kefasikan dan derhaka dari jiwa kami. Jadikanlah kami daripada golongan orang yang dapat hidayah dan petunjuk. Wahai Tuhan, ampunilah kami, rahmatilah kami, maafkanlah kami, kurniakan kami kemurahanMu, dan ampunilah kami dari segala yang Engkau ketahui. Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami tidak ketahui dan Engkaulah yang Maha Mulia lagi Maha Pemurah. Ya Allah, ya Tuhan! Peliharalah daku daripada azabMu di hari Engkau bangkitkan hamba-hambaMu. Ya Allah, berilah petunjuk kepadaku dan bersihkanlah jiwaku dengan takwa kepada Engkau. Ampunilah dosaku di dunia dan di akhirat.
Ertinya:
Ya Allah, cucurilah berkat, rahmat dan kurniaan kepadaku. Ya Allah, ya Tuhan, aku pohon kepadaMu nikmat yang kekal abadi!, Ya Allah, selubungilah cahaya keimanan di hatiku, pendengaranku penglihatanku, dilidahku, di kananku, di atasku dan jadikanlah dalam jiwaku cahaya keimanan. Dan perluaskan cahaya bagiku ya Allah. Lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah segala perjalananku.
Sesungguhnya Sofa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar (lambang) agama Allah. Sesiapa yang menunaikan ibadah haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah maka tidaklah salah ia bersaie (berjalan dengan berulang alik) di antara kedua-duanya dan sesiapa sukarela mengerjakan perkara-perkara kebajikan maka sesungguhnya Allah Maha Pemberi Balasan lagi Maha Mengetahui".

No comments: