Doa Sai'e Pusingan Pertama

Doa Sai'e
Ertinya:

"Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Teragung dari segala yang agung, segala puji-pujian yang banyak tertentu bagi Allah, Maha Suci Allah yang Maha Agung dengan puji-pujian yang Maha Mulia pagi dan petang. Di sebahagian malam hendaklah bersujud kepadanya dan bertasbihlah di sepanjang malam.

Tidak ada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, Tuhan yang telah menepati janji-janjinya, Tuhan yang telah menolong hamba-hambaNya dan menghancurkan segala musuh-musuh dengan keagunganNya. Tidak ada sesuatu yang terdahulu sebelumNya dan tidak ada sesuatu yang terkemudian sesudahNya. Tuhan yang telh menghidupkan sesuatu dan mematikannya. Dialah Tuhan yang sentiasa hidup, tidak mati dan tidak binasa selama-lamanya. Segala kebaikan dan kebajikan di dalam gengamanNya, kepadaNya tempat kmbali sesuatu dan Dialah Yang Maha Berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu.

Wahai Tuhan, ampunilah kami, rahmatilah kami, maafkanlah kami, kurnikanlah kamu kemudahanMu dan ampunilah kami segala apa yang Engkau ketahui. Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami tidak ketahui, dan Engkaulah Allah yang Maha Mulia lagi Maha Pemurah.


Ya Tuhan, lepaskanlah kami daripada azab api neraka dengan beroleh kesejahteraan, kesenangan, kesukaan bersama hamba Engkau yang soleh, bersama mereka yang telah Engku anugerahkan nikmat-nikmatMu yang banyak yang terdiri daripada golongan nabi-nabi, siddiqin, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang yang soleh. Sesungguhnya merek itu adalah sebaik-baik taulan, yang demikian itu adalah limpah kurnia dari Allah dan cukuplah allah yang amat mengetahui (akan balasan pahalanya).

Tidak ada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah. Kepada Allah kami memperhambakan diri kami dengan penuh keikhlasan dan kejujuran walaupun orang kafir marah dan benci.

Sesungguhnya Sofa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar (lambang) agama Allah. Sesiapa yang menunaikan ibadah haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah maka tidaklah salah ia bersaie (berjalan dengan berulang alik) di antara kedua-duanya dan sesiapa sukarela mengerjakan perkara-perkara kebajikan maka sesungguhnya Allah Maha Pemberi Balasan lagi Maha Mengetahui".


No comments: