SOLAT

SOLAT : (الصلاة) Solat atau sembahyang merupakan ibadah yang wajib dan sunat dilakukan oleh setiap orang Islam, ianya terdiri dari perkataan dan perbuatan tertentu, yang dimulai dengan takbiraul ihram dan diakhiri dengan salam dengan syarat dan rukun yang tertentu. Ianya dilakukan pada waktu-waktu yang tertentu.


Pengertian Solat
Dari Segi Bahasa : Solat dari segi bahasa bererti doa. Manakala dari segi istilah pula solat bermaksud : 
Ucapan dan perbuatan tertentu yang dimulai dengan takbiratul ihram dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu.

Solat mempunyai beberapa waktu dan jenis yang berbeza, diantaranya ialah solat fardhu (Fardhu Ain) Solat Kifayah (Fardhu Kifayah) dan Solat Sunat.

Solat Fardhu
Solat Fardhu yang wajib ditunaikan oleh setiap orang Muslim dan Mukmin ada 5 waktu iaitu : Solat Zohor, Solat Asar, Solat Maghrib, Solat Isya' dan Solat Subuh. Dalil yang mewajibkan solat tersebut adalah sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam al-Qur'an :


"Sesunguhnya solat itu adalah satu ketetapan ke atas orang yang beriman yang tertentu waktunya "
ayat 103 : Surah An-Nisa'

Rasulullah sollallaahu 'alaihi wasallam bersabda maksudnya: "“ Suruhlah anak-anak kamu solat ketika mereka berumur 7 tahun dan pukullah mereka sekiranya meninggalkannya ketika berumur 10 tahun. Asingkanlah mereka (lelaki dan perempuan) daripada tempat tidur”

Solat Kifayah
Solat kifayah ialah solat fardhu kifayah. Jika salah seorang sahaja menunaikanya maka memadailah, tetapi jika tidak ada seorangpun yang menunaikannya maka seluruh masyarakat yang mengetahui akan berdosa. Solat itu ialah Solat Janazah.

Solat-Solat Sunat
Manakala solat sunat terlalu banyak, antaranya :
  • Dan bermacam-macam jenis solat sunat lagi.

Peraturan Solat
Solat mempunyai beberapa syarat peraturan dan perkara yang mesti dipatuhi :

Jika cukup semua syarat-syarat di atas dan sempurna cara melakukan solat, maka insya Allah solat seseorang akan diterima oleh Allah s.w.t. Sesungguhnya solat yang sempurna merupakan benteng kepada seseorang daripada melakukan perbuatan keji.

Maksudnya: 45. Bacalah serta Ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa Yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan Yang keji dan mungkar; dan Sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa Yang kamu kerjakan.
Ini bererti solat yang sempurna akan menyempurnakan iman seseorang hamba. Akan tetapi jika solat seseorang dilakukan dalam keadaan sambil lewa, tak sempurna syarat dan rukunnya, lalai dan alpa, riak, takabbur, ujub dan seumpamanya maka tidak akan diterima oleh Allah s.w.t. sebagaimana firmanNya:


Maksudnya : 4. (kalau orang Yang demikian dikira dari bilangan orang-orang Yang mendustakan ugama), maka Kecelakaan besar bagi orang-orang ahli sembahyang - 5. (laitu) mereka Yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya; 6. (juga bagi) orang-orang Yang berkeadaan riak (bangga diri Dalam Ibadat dan bawaannya),Cara Melakukan Solat


Gerakan Dalam Solat





Kesalahan Dalam Perlakuan Solat




TEMPAT SOLAT
Solat boleh dilakukan di mana-mana sahaja apabila masuknya waktu solat. Jangan ditangguhkan walau berada di atas kapal terbang sekalipun.

No comments: